A Sunnah of Immense Reward: 4 Rak‘āt after the Farḍ of ‘Ishā’

Imām al-Ṭabarānī (260 – 360 H) narrates in his al-Mu‘jam al-Awsaṭ:

حدثنا محمد بن الفضل السقطي، قال: نا مهدي بن حفص، قال: نا إسحاق الأزرق عن أبي حنيفة عن محارب بن دثار عن ابن عمر قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

من صلى العشاء في جماعة، وصلى أربع ركعات قبل أن يخرج من المسجد كان كعدل ليلة القدر

Muḥammad ibn al-Faḍl al-Saqaṭī narrated to us: He said: Mahdī ibn Ḥafṣ narrated to us: He said: Isḥāq al-Azraq narrated to us from Abū Ḥanīfah from Muḥārib ibn Dithār from Ibn ‘Umar: He said: The Messenger of Allāh (Allāh bless him and grant him peace) said:

Whoever prays ‘Ishā’ in congregation, and prays four rak‘āt before leaving the masjid*, it will be equal to [praying them on] Laylat al-Qadr.” (al-Mu‘jam al-Awsaṭ, 5:254)

* Note: The condition “before leaving the masjid” is not a precluding condition. It is mentioned only to describe one common way these rak‘āt may be performed. The same reward will therefore be received for praying them at home.

This is an authentic chain and ḥadīth. All of the narrators in this chain are trustworthy and reliable.

Abū Nu‘aym al-Aṣfahānī mentions that a group of the companions of Imām Abū Ḥanīfah narrated this ḥadīth from him, including al-Ḥasan ibn al-Furāt, Abū Yūsuf, ‘Abd al-Ḥamīd al-Ḥimmānī and Muḥammad ibn al-Ḥasan al-Shaybānī (Musnad Abī Ḥanīfah, p. 224).

The ḥadīth is also found in Kitāb al-Āthār (Dār al-Nawādir, 1:133) of Muḥammad ibn al-Ḥasan al-Shaybānī and Kitāb al-Āthār of Abū Yūsuf, both of them directly from Imām Abū Hanīfah with the above chain. However, in both their narrations, the chain stops at Ibn ‘Umar (raḍiyAllāhu ‘anhumā) and is not reported as the words of the Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wasallam). In other words, Imām Abū Ḥanīfah narrated it as both a mawqūf and a marfū‘ narration.

It is supported by other narrations.

‘Abdullāh ibn ‘Amr (raḍiyAllāhu ‘anhumā) said:

من صلى أربعا بعد العشاء كن كقدرهن من ليلة القدر

“Whoever prays four [rak‘āt] after ‘Ishā’, they will be like the equivalent of them on Laylat al-Qadr.” (Muṣannaf Ibn Abī Shaybah, 5:100)

‘Ā’ishah (raḍiyAllāhu ‘anhā) said:

أربعة بعد العشاء يعدلن بمثلهن من ليلة القدر

“Four [rak‘āt] after ‘Ishā’ equate to the like of them on Laylat al-Qadr.” (Musannaf Ibn Abī Shaybah, 5:100)

‘Abdullāh ibn Mas‘ūd (raḍiyAllāhu ‘anhū) said:

من صلى أربعا بعد العشاء لم يفصل بينهن بتسليم عدلن بمثلهن من ليلة القدر

“Whoever prays four [rak‘āt] after ‘Ishā’, not separating them by salām, they will equate to the like of them on Laylat al-Qadr.” (Muṣannaf Ibn Abī Shaybah, 5:100)

Such a thing cannot be said based on mere opinion or analogy, and thus must have been received from the Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wasallam). Hence, these reports carry the ruling of a marfū‘ ḥadīth. [1]

The Ḥanafī fuqahā’ recommend four rak‘āt after the farḍ of ‘Ishā’ based on this ḥadīth, as Imām Muḥammad records in al-Aṣl. [2]

Note 1: These 4 rak‘āt are performed with one salām, as mentioned in the narration of ‘Abdullāh ibn Mas‘ūd (raḍiyAllāhu ‘anhū), and as stated explicitly by the Ḥanafī fuqahā’.

Note 2: The sunnah mu’akkada ṣalāh after ‘Ishā’ consists of two rak‘ahs. The four rak‘āt described above are mustaḥabb or sunnah ghayr mu’akkada. However, according to the stronger opinion in the Ḥanafī madhhab, if only these four rak‘āt are prayed, two rak‘ahs from them will count in place of the sunnah mu’akkada ṣalāh, and one will have performed both the sunnah mu’akkada and mustaḥabb ṣalāh. Hence, it is not necessary to pray the 4 mustaḥabb rak‘āt separately from the 2 rak‘ahs of sunnah mu’akkada. [3] However, since there is a difference of opinion, it would be better to offer them separately.

 [1]

الموقوف في هذا كالمرفوع لأنه من قبيل تقدير الأثوبة وهي لا يدرك إلا سماعا (غنية المتملي، ص٣٨٥

[2]

قلت: فهل بعد العشاء تطوع؟ قال: إن تطوعت فحسن، بلغنا عن عبد الله بن عمر أنه قال: من صلى أربع ركعات بعد العشاء قبل أن يخرج من المسجد كن مثلهن من ليلة القدر (الأصل، دار ابن حزم، ج١ ص١٣٢

[3]

الأربع بعد العشاء مستحبة والمؤكدة منها ركعتان (غنية المتملي، ص٣٨٧

وأربعا بعدها بتسليمة أيضا، وهما [أي: أربع قبل العشاء وأربع بعدها] مستحبتان أيضا، فإن أراد الأكمل فعلهما، وإن شاء اقتصر على صلاة ركعتين المؤكدتين بعدها (اللباب في شرح الكتاب، دار البشائر الإسلامية، ج٢ ص٢٠٤

(فأما التطوع بعد العشاء فركعتان فيما روينا من الآثار وإن صلى أربعا فهو أفضل) لحديث ابن عمر – رضي الله عنه – موقوفا عليه ومرفوعا «من صلى بعد العشاء أربع ركعات كن له كمثلهن من ليلة القدر» (المبسوط، دار المعرفة، ج١ ص١٥٧

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من ثابر على ثنتي عشرة ركعة فى اليوم والليلة بنى الله له بيتا فى الجنة: ركعتين قبل الفجر، وأربع قبل الظهر، وركعتين بعدها، وركعتين بعد المغرب، وركعتين بعد العشاء، فهذه مؤكدات لا ينبغي تركها (الاختيار لتعليل المختار، دار الرسالة العالمية، ج١ ص٢٢٤ – ٢٢٥

والمستحب بعد العشاء أن يصلي أربع ركعات لحديث ابن عمر موقوفا عليه ومرفوعا إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم: من صلى أربع ركعات بعد صلاة العشاء كن كمثلهن من ليلة القدر (التجنيس والمزيد، إدارة القرآن، ج٢ ص١٠٤

وحكى في فتح القدير اختلافا بين أهل عصره في مسألتين: الأولى هل السنة المؤكدة محسوبة من المستحب في الأربع بعد الظهر وبعد العشاء…؟ الثانية: على تقدير الأول هل يؤدي الكل بتسليمة واحدة أو بتسليمتين؟ واختار الأول فيهما وأطال الكلام فيه (البحر الرائق، دار الكتب العلمية، ج٢ ص٨٩

وكذا في غنية المتملي ص٣٨٧، ونقل عن ابن الهمام قوله: ثم رأينا في لفظ الهداية ما يدل على ما قلنا

قال الشيخ محمد حسن السنبهلي (م: ١٣٠٥ ه): الأربع ليست من الرواتبة المؤكدة، بل من السنن الزوائد النافلة، ويجزئ هذه الأربع  عن الشفع المؤكدة…على ما اختاره ابن الهمام، وإن كان مختلفا فيه (تنسيق النظام في مسند الإمام، مكتبة البشرى، ص٢٩٢

Mawlana Zameelur Rahman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *